سنجش فقر در ایران

سنجش فقر در ایران
سمینار اشتغال، فقر و توزیع درآمد در ایران برگزار شدز

نویسنده: محمد طاهری


    بررسی مزایا و معایب روش های مختلف، نشان داده است که هدفمندسازی یارانه ها بر مبنای منطقه جغرافیایی محل سکونت، می تواند کمک موثرتری در کاهش فقر باشد
    
     به نظر می رسد توزیع درآمد نزدیک ترین مفهوم به آن چیزی است که در ذهن مردم از عدالت وجود دارد، اما این مفهوم با آنکه بارها بر زبان کوچک و بزرگ این مرزوبوم جاری شده، کمتر مورد توجه موشکافانه و بررسی های علمی قرار گرفته است
    
    جمع آوری اطلاعات در فاز اول این بررسی برای حدود 280شهرستان در سال 1383 انجام شده است که پس از مرحله ورود اطلاعات و مکانیزه نمودن آن، مرحله تنظیم و تدوین شاخص ها و تهیه اطلس مورد نظر صورت خواهد گرفت
    
    تجربه کشورهایی که در کاهش فقر موفق بوده اند، نشان می دهد که افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به هدف کاهش فقر اهمیت بسیاری دارد ولی باید توجه داشت که رشد اقتصادی به تنهایی شرط کافی برای رسیدن به این هدف نیست
    
    


    اعضای یک گروه پژوهشی به رهبری دکتر محمدطبیبیان، روز پنج شنبه در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی نتایج اولیه تحقیقات خود، در مورد فقر و توزیع درآمد در ایران را اعلام کردند.
    
    در این کارگاه آموزشی که با حضور تعدادی از استادان برجسته و پژوهشگران اقتصادی برگزار شد، موضوعاتی از قبیل ادبیات شاخص فقر، بررسی روند تغییرات توزیع درآمد، برآورد مدل تعیین احتمال فقر، نقشه جغرافیایی فقر در ایران، بررسی آماری و کمی بهره مندی شهرستان ها از امکانات، پیش بینی جمعیت و جدول عمر کامل در کشور و در نهایت بررسی رابطه متقابل فقر و اشتغال در ایران، مورد بررسی و تحلیل کارشناسان قرار گرفت.
    
    در طول برگزاری این سمینار 8 ساعته که دکتر جمشید پژویان آن را مدیریت می کرد، مباحث مطرح شده دوبار توسط حاضران به بحث آزاد گذاشته شد.
    
    دکتر محمدطبیبیان، در حاشیه این سمینار، هدف از مطالعات گسترده در مورد فقر و توزیع درآمد توسط گروه پژوهشی شرکت کننده در سمینار را، کمک به تدوین سیاست ها و خط مشی های کاربردی و تهیه بانک های اطلاعات آماری اعلام کرد و گفت: انجام طرح های تحقیقاتی همچنان در دستور کار این گروه قرار دارد و نتایج آن در مراحل نهایی، در قالب یک کتاب جامع، منتشر خواهد شد.
    
    دکتر طبیبیان گفت: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی در نظر دارد باز هم در مورد اشتغال و ویژگی های عمومی جمعیتی مرتبط با آن را با هدف شناسایی دقیق تر خط فقر و توزیع درآمد و اشتغال، مورد مطالعه و تحقیق قرار دهد.
    
    دکتر طبیبیان افزود: گروهی که وظیفه مطالعه و تحقیق در مورد فقر در ایران را بر عهده گرفته است، وظیفه سنگینی بر عهده دارد، به همین دلیل به همکاری و همفکری دیگر کارشناسان اقتصادی برای تکمیل تحقیقات و مطالعات خود نیاز دارد.
    
    دکتر طبیبیان گفت: دست همه کارشناسان اقتصادی کشور را می فشاریم تا بتوانیم مدل مناسبی برای توزیع درآمد در ایران تهیه کنیم، به همین دلیل از همه کارشناسان اقتصادی کشور دعوت می کنیم که ما را در تکمیل این تحقیقات یاری کنند.
    
    به گفته دکتر طبیبیان، یکی از فعالیت های جاری گروه انجام پژوهشی است تحت عنوان بررسی روند شاخص های فقر و توزیع درآمد در ایران و تعیین ترکیب اقتصادی ـ اجتماعی اقشار زیر خطر فقر با استفاده از آخرین آمار بودجه خانوار. کارگاه فعلی اولین ارائه برنامه کاری و نتایج مقدماتی این طرح به منظور جلب نظر و پیشنهادهای سایر متخصصان و ایجاد ارتباط بین محققان این حیطه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد